Słodki maluch
Czas szybko płynie: w marcu 2021 roku ReStore – sklep charytatywny z wyposażeniem wnętrz świętował swoją pierwszą rocznicę powstania, a tuż potem w maju, rocznicę otwarcia sklepu dla Klientów.
Sklep był przygotowany do otwarcia dokładnie w momencie wybuchu pandemii, ale szybko wdrożono rygorystyczne zasady bezpieczeństwa, zostały przeorganizowane procedury i sposoby funkcjonowania sklepu w sytuacji pandemii i w maju 2020 roku sklep otworzył swoje drzwi dla Klientów. Od tego momentu nie było ani jednego dnia przerwy w jego funkcjonowaniu.
ReStore ma więc już roczek – oczywiście nasz słodki maluch nadal wymaga szczególnej opieki i troski, ale z dumą obserwujemy, jak stale rośnie i staje się coraz dojrzalszy! I uczy się non stop nowych umiejętności!
Czym jest ReStore?
ReStore to jeden z programów Fundacji Habitat for Humanity Poland (www.habitat.pl). Sklep działa w Warszawie, na ul. Łojewskiej 12. ReStore to projekt wielowymiarowy, składający się z trzech sfer:
- ReStore Sklep – salon charytatywny z meblami, artykułami wyposażenia wnętrz, materiałami wykończeniowymi i innymi przedmiotami ładnymi i funkcjonalnymi, sprzedawanymi w bardzo przystępnych cenach. Sklep w wersji stacjonarnej i internetowej prowadzi również sprzedaż hurtową. Dochód ze sprzedaży przeznaczony jest na realizację misji Fundacji Habitat for Humanity Poland, która poprzez prace remontowo budowlane, mobilizację wolontariuszy oraz działania na rzecz poprawy efektywności polityki mieszkaniowej walczy z ubóstwem mieszkaniowym oraz przeciwdziała bezdomności.
- ReStore Lab – warsztat stolarski, który ma realizować programy rzemieślnicze oraz kreatywne zajęcia.
- ReStore Edu – innowacyjne działania edukacji ekologicznej, skierowane głównie do dzieci i młodzieży.
Unikatowość ReStore opiera się zatem na trzech filarach działań, które wzajemnie się wzmacniają i zwiększają zasięg tego projektu:
- sprzedaż podarowanych mebli, materiałów wykończeniowych, elementów dekoracyjnych wnętrz
- równolegle, aktywne włączanie społeczności lokalnej w działania naprawy i renowacji mebli, które byłyby oferowane w wyposażonej już w narzędzia strefie LAB. Szczególnie ważne jest włączenie w te działania seniorów jako wolontariuszy lub prowadzących zajęcia z naprawy czy renowacji sprzętów, stworzenie gruntu wymiany doświadczeń międzypokoleniowych;
- wreszcie program edukacyjny, wychodzący poza przestrzeń Restore’a i pozwalający dotrzeć z wiedzą o zrównoważonym rozwoju, świadomej konsumpcji i ekonomii cyrkularnej do szkół, przedszkoli, ale także środowisk zorganizowanych: firm, uczelni wyższych, Uniwersytetów Trzeciego Wieku, Domów Kultury. W zamyśle program ten ma kształtować właściwą świadomość ekologiczną.
Na całym świecie marka ReStore jest szeroko rozpoznawalna. Pierwszy sklep Habitat for Humanity z szyldem „ReStore” otwarto w 1991 r. w Winnipeg w Kanadzie. Od tego czasu organizacje Habitat for Humanity prowadzą na całym świecie, głównie w USA i Kanadzie, ponad 1000 sklepów charytatywnych pod wspólną marką – ReStore. Sklepy służą realizacji i promocji misji Fundacji Habitat for Humanity i do dnia dzisiejszego zebrały łącznie ponad 100 milionów dolarów na budowę i remonty domów dla potrzebujących wsparcia rodzin. Aż trudno uwierzyć, że dopiero rok temu Polacy doczekali się swojego ReStore’a. Warto też wspomnieć, że polski ReStore jest pierwszym tego typu sklepem w Europie kontynentalnej.
Nic nas nie złamie!
Mimo pandemicznych czasów udało nam się zrealizować dużą część naszych planów i marzeń związanych z ReStore. Oto niektóre z naszych osiągnięć:
- W ciągu pierwszych 12 miesięcy działalności Warsaw ReStore przyczynił się do uratowania ponad 350 ton produktów, które następnie zostały sprzedane lub przekazane do dalszego wykorzystania i nie trafiły na śmietnik.
- Sprzedaż stale rośnie, wprowadziliśmy nowe kanały sprzedaży: sprzedaż internetową (poprzez ReStore online www.sklep.restore.org.pl) oraz sprzedaż poprzez platformę internetową restore.olx.pl i sprzedaż hurtową. W konsekwencji, wraz ze wzrostem sprzedaży, coraz bardziej przyczyniamy się do ochrony środowiska – to wspaniałe uczucie i satysfakcja, że ograniczamy produkcję odpadów, zwłaszcza gabarytowych i budowlanych.
- Zbudowaliśmy najcenniejszy zasób sklepu: zgrany zespół, który sprawnie się ze sobą komunikuje. współpracuje i dzięki temu przyczynia się do tworzenia dobra.
- Rozwijamy platformy komunikacji z klientami, tj. Facebook i Instagram, bo chcemy, żeby jak najwięcej osób przyłączyło się do naszych działań. W planach mamy nowe sposoby dotarcia do różnych społeczności.
- Rozpoczęliśmy strategiczną współpracę z wieloma ważnymi dla Fundacji Partnerami.
- Na jesieni, przeprowadziliśmy kilka warsztatów renowacji mebli w naszej strefie LAB w ramach pilotażu. Ze względu na COVID-19 nie byliśmy jeszcze w stanie prowadzić regularnych warsztatów i edukacyjnych zajęć na terenie ReStore, ale szykujemy się już do rozpoczęcia działań na serio.
- Uruchomiliśmy w zimie 2021 roku działania edukacyjne w postaci m.in. zajęć Zimy w Mieście prowadzonych dla dzieci ze szkół podstawowych. Dotarliśmy do ponad 1000 uczniów oraz ponad 500 dzieci w przedszkolach w rejonie Warszawy.
- W styczniu 2021 roku powstała edukacyjna bajka o ReStore pod tytułem “Kanapa Kazika, czyli bajka o odpowiedzialnej konsumpcji”. Jest to opowieść o pomaganiu przez dawanie, dzieleniu się dobrami, szanowaniu zasobów. Gorąco zapraszamy do lektury. | pobierz bajkę
Plany
Zrobiliśmy w ciągu ostatnich trudnych, bo „pandemicznych” 12 miesięcy sporo i wciąż mamy ambitne plany związane z tworzeniem kolejnych sklepów tego typu w Polsce. Po ReStore w Warszawie, otworzymy kolejny ReStore w aglomeracji śląskiej. Jest to ważna lokalizacja ze względu na jej przemysłowy charakter, a także dlatego, że w śląskich Gliwicach powstał pierwszy oddział Habitat for Humanity Poland w Polsce. W perspektywie jest też otwarcie kolejnych sklepów w innych dużych miastach. Polski ReStore będzie również inspiracją dla innych oddziałów Habitat for Humanity w Europie Środkowej i Wschodniej.
Dużo pracy jeszcze przed nami. ReStore jest wciąż w fazie rozruchu. Jak dotąd, udało się nam w warunkach pandemii przetestować jego działalność główną, czyli sprzedaż mebli i wyposażenia wnętrz – do klientów indywidualnych oraz odbiorców zainteresowanych hurtowymi ilościami pozyskiwanych sprzętów czy materiałów. Planowane działania edukacyjne oraz warsztatownia zostały wstrzymane przez restrykcje i inne zawirowania związane z COVID19. W bieżącym roku chcemy uruchomić dwa pozostałe filary działalności ReStore – strefę edukacyjną oraz ogólnodostępną warsztatownię.
Planujemy także rozwinąć platformę online umożliwiającą pozyskiwanie większych darowizn od firm na rzecz doposażania organizacji pozarządowych. Przy odpowiedniej promocji naszego przedsięwzięcia, a szczególnie po włączeniu równoległych działań edukacyjnych na szeroką skalę – będziemy mogli zawrócić znacznie więcej przedmiotów z drogi na śmietnik. Kluczowe jest wykorzystanie technologicznych rozwiązań umożliwiających dotarcie do firm, które z braku pomysłu lub niewdrożonych procedur ochrony środowiska wyrzucają zdatne do użytku rzeczy i materiały, zamiast przekazać je na cele społeczne.
Jak widać, plany są ambitne, ale z naszym Zespołem zdecydowanie możliwe do zrealizowania!